Stappenplan: duaal leren slim organiseren

Aan de slag met duaal leren binnen jouw bedrijf? Hieronder ontdek je de 9 praktische stappen die je moet zetten om de werknemers van de toekomst op te leiden binnen jouw bedrijf.

FASE I: VOORBEREIDING EN OPSTART VAN HET PROJECT

Stap 1: Bepaal welke opleiding(en) je wilt aanbieden

Een jongere opleiden via duaal leren gebeurt altijd in samenwerking met een school. Daar volgt de jongere een leertraject met het doel een diploma of certificaat te behalen. Elke opleiding past binnen een bepaald onderwijsniveau: sommige opleidingen horen bij het niveau van de tweede graad, anderen bij het niveau van de derde graad of het specialisatiejaar. Dit onderwijsniveau ligt vast en kan niet aangepast worden. Als onderneming kan je enkel een jongeren opleiden in een studierichting die aansluiting heeft met jouw bedrijfsactiviteiten.

TIP: Wil je zelf al eens nagaan voor welke opleiding je bedrijf in aanmerking zou komen? Bekijk dan zeker de activiteitenlijst!

Stap 2: Vraag een erkenning als leerbedrijf aan en duid een mentor aan

Als bedrijf moet je voor elk afzonderlijk duaal traject erkend zijn, en wel vóór de leerling in het bedrijf van start gaat. Om erkend te worden als leerbedrijf moet je voldoen aan de erkenningsvoorwaarden.

Zo’n erkenning vraag je aan via het digitale loket app.werkplekduaal.be . Een erkenning is 5 jaar geldigDuid een mentor aan die voldoet aan de erkenningscriteria en die gemotiveerd is en kan omgaan met jongeren. Laat je mentor een mentoropleiding volgen. Inschrijven voor een mentoropleiding kan via deze link. mtech+, het loopbaanfonds van de  technologische industrie, biedt mentoren uit de sector een gratis opleiding aan.

Stap 3: Vind een onderwijspartner

Neem contact op met de scholen in je regio. Neem hier een kijkje of contacteer de sector via onderwijs@mtechplus.be.

Stap 4: Neuzen in dezelfde richting?

Neem de tijd om elkaars verwachtingen te leren kennen. Zet jullie gemeenschappelijke doelstelling en ambitie scherp. Betrek alle collega’s die een rol krijgen in het duaal leren mee in het verhaal.

Geef informatie aan de school over het gewenste profiel van de jongere en schets de bedrijfscultuur. Dat is erg belangrijk, kwestie dat je het profiel aantrekt dat zich helemaal goed voelt binnen jouw bedrijf. Bespreek alles tot in detail en vermijd veronderstellingen.

Maak afspraken hoe er contact wordt gehouden met de school (trajectbegeleider, leerkracht) om tussentijdse doelen en leerwinst te bespreken.

Stap 5: Stem af wie wat aanleert

Ga na welke leeractiviteiten het bedrijf kan aanreiken en welke de school op zich neemt. Zijn er activiteiten die niet aan bod kunnen komen in school of bedrijf? Een (sectoraal) opleidingscentrum kan deze nood eventueel invullen. Stem goed af wat geleerd wordt op school en de (gesimuleerde) werkplek. Bespreek hoe en waar de leerling wordt geëvalueerd en hoe hij/zij betrokken wordt bij feedback en evaluatie.

FASE II: TOELEIDING EN MATCHING VAN LEERLINGEN

Stap 6: Zorg voor een goede match

Nodig de jongere uit voor een intakegesprek, vooraleer je een overeenkomst afsluit. Bedenk op voorhand wat je verwachtingen zijn, maar wees realistisch: het is en blijft een opleiding van de jongere die voor je neus zit.

In het intakegesprek kan je de wederzijdse verwachtingen bespreken, een realistisch beeld van de job schetsen en peilen naar de motivatie van de jongere. Op die manier vergroot je de kans op een goede match tussen de jongere en je bedrijf.

FASE III: START VAN HET DUALE TRAJECT

Stap 7: Werk aan de (papier)winkel

Laat de modelovereenkomsten tekenen door zowel leerbedrijf, school en leerling vóór de startdatum van het traject. Bij minderjarigen is ook de handtekening van de ouders vereist.

Contacteer de school om samen met jou het opleidingsplan uit te werken en de overeenkomst alternerende opleiding (OAO) te sluiten. De school is verplicht om die OAO in het digitaal loket op te laden (app.werkplekduaal.be).

Voor de start van de overeenkomst zorg je bij een OAO ook voor volgende zaken:

  1. Een DIMONA-aangifte.
  2. Een update van je verzekeringen zodat de jongere ook gedekt is (arbeidsongevallenverzekering en burgerlijke aansprakelijkheid).
  3. Sluit je aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming en voer een risicoanalyse uit.
  4. Zorg voor een medisch onderzoek van de jongere.
  5. Voorzie de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen voor de jongere.

Stap 8: Maak werk van een vlotte start

Goede afspraken maken goede vrienden, dus zorg zeker voor een grondige onboarding. Daar maak duidelijke afspraken met de leerling. Tijdens die onboarding moet de leerling ook de kans krijgen om je bedrijf te leren kennen. Ook handig: breng de beginsituatie van de leerling in kaart.

Stap 9: Welk leermateriaal is voorhanden?

Per duaal traject worden leerfiches opgemaakt die bedrijven helpen in hun mentorrol. Het ontwikkelde leermateriaal vind je hier.

Wil je meer info over hoe de leerfiches te gebruiken? Contacteer ons via onderwijs@mtechplus.be.

Partners van Don Bosco Hoboken

[smls id=”367″]

Partners van GO! Technisch Atheneum Halle

[smls id=”402″]

Partners van Technisch Heilig-Hartinstituut Tessenderlo

[smls id=”405″]

Partners van Petrus & Paulus Campus West, Oostende

[smls id=”404″]

Partners van Don Bosco Haacht

[smls id=”627″]

Leertraject & pedagogisch-didactisch materiaal

Meer info vind je hier. Je vindt er ook de scholen en bedrijven die het duale leertraject aanbieden.

Interesse om mee te doen?  Contacteer Veerle Vermeulen of Mieke Vermeiren

Leertraject & pedagogisch-didactisch materiaal

Meer info vind je hier. Je vindt er ook de scholen en bedrijven die vandaag het duale leertraject aanbieden.

Interesse om mee te doen?  Contacteer Veerle Vermeulen of Mieke Vermeiren

Leertraject & pedagogisch-didactisch materiaal

Meer info vind je hier. Je vindt er ook de scholen en bedrijven die het duale leertraject aanbieden vanaf 1 september 2019.

Interesse om mee te doen? Veerle Vermeulen of Mieke Vermeiren

Leertraject & pedagogisch-didactisch materiaal

Meer info? Contacteer Veerle Vermeulen of Mieke Vermeiren

Veerle Vermeulen

Expert

BluePoint Brussels
boulevard A. Reyers 80
BE 1030 Bruxelles

+32 2 706 78 52
+32 498 77 57 80
veerle.vermeulen@agoria.be

Centres d’expertise Talent & Labor Market Center of Expertise

Mieke Vermeiren

Chief Expert Flanders Region

BluePoint Brussels
boulevard A. Reyers 80
BE 1030 Bruxelles

+32 2 706 78 06
+32 486 61 79 79
mieke.vermeiren@agoria.be

Centres d’expertise Talent & Labor Market Center of Expertise